Home

Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 045-5740878
  • info@vdlaarwonen.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

10 jaren schadevrij en toch weinig korting?

Er bestaan veel onduidelijkheden over schadevrije jaren. Iemand die het rijbewijs 10 jaar geleden heeft gehaald en nog nooit een schade heeft veroorzaakt, hoeft geen 10 schadevrije jaren te hebben. Enkele onduidelijkheden willen wij graag ophelderen.

Bij autoverzekeringen wordt ervoor gekozen om de verzekerde die de meeste schade veroorzaakt ook de meeste premie te laten betalen. Wanneer de verzekeringmaatschappij schades moet uitkeren die niet op een tegenpartij te verhalen zijn, kan dat betekenen, dat een al verleende korting wordt verlaagd. De keerzijde is dat verzekeringnemers die geen schades veroorzaken daarvoor worden beloond met een hogere korting.

Hoe bouw je schadevrije jaren op?

Als jij jouw auto één jaar verzekerd hebt en je hebt dat jaar geen schadeclaim ingediend, krijg je er één schadevrij jaar bij. Dien je wél een claim in, maar is de schade te verhalen op een (schuldige) tegenpartij, krijg je er ook één jaar bij. Zelfs als je tijdens het verzekeringsjaar niet met de auto gereden hebt, al zal dat niet zo vaak voorkomen, bouw je toch een extra jaar op. Het schadevrije jaar wordt toegekend aan de verzekeringnemer.

Hoe kun je de schadevrije jaren weer kwijt raken?

Als er een schade wordt geclaimd op de autoverzekering, raak je in één keer doorgaans meerdere schadevrije jaren kwijt. Dat is de zgn 'terugvalregeling'.
Maar niet alle schades hebben invloed. Bijvoorbeeld bij diefstal, ruitbreuk en hagelschade raak je ondanks de claim geen schadevrije jaren kwijt. Al verschilt dat per verzekeringmaatschappij. 

Heb je een tijdlang helemaal geen auto, dan kan de verzekering worden 'geschorst'. Je hoeft dan geen premie meer te betalen, maar in die periode bouw je dan eigenlijk ook geen extra schadevrije jaren op. Sterker nog, wanneer die periode van 'niet verzekerd zijn' langer duurt dan 12 maanden, betekende dit bij veel verzekeraars, dat de opgebouwde schadevrije jaren zomaar volledig konden vervallen. Veel verzekeraars hebben deze termijn inmiddels verruimd naar drie jaren. Maar het is wel goed om daar rekening mee te houden.

Hoeveel korting krijg je per schadevrij jaar?

De omvang van de korting verschilt per verzekeraar. Verzekeraars hanteren hierin hun eigen beleid. De hoogte van de korting wordt namelijk bepaald door de zogenaamde bonus/malus-ladders van verzekeraars. Dit zijn tabellen waaruit af te lezen valt hoe hoog de korting is. Het aantal opgebouwde schadevrije jaren is hier slechts een onderdeel van. Maar los van de korting gaat het per saldo natuurlijk altijd om de te betalen premie en de kwaliteit van de dekking. 

Hoe kan het dat je 10 jaren schadevrij rijdt en de verzekeraar toch nog maar 5 schadevrije jaren telt?

Om (recht op) schadevrije jaren op te kunnen bouwen moet je wel een autoverzekering op jouw naam hebben. Als je bijvoorbeeld de regelmatige bestuurder van een auto bent, maar niet de verzekeringnemer, bouw je in principe niets op. Schadeloos rijden is dus iets anders dan schadevrije jaren opbouwen.

Ook in de periode dat de autoverzekering is 'geschorst' worden geen extra schadevrije jaren toegevoegd. 

Daarnaast kan het voorkomen, dat je in een korte periode meerdere, niet verhaalbare, schades achter elkaar hebt moeten claimen. Door die schades kun je zo ver terugvallen op die bonus/malus-ladder, dat de korting uiteindelijk zelfs negatief kan worden. In plaats van een korting kan dan sprake zijn van een toeslag op de premie. De 'malus', van de bonus/malus-ladder.
En in die situatie kan het zo maar 10 jaren duren, voordat je weer een korting hebt die overeen komt met 5 schadevrije jaren. 


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 28-07-2016. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.