Home

Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 045-5740878
  • info@vdlaarwonen.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

Woekerpolisaffaire blijft doorsluimeren

Verzekeringmaastchappijen blijken gemiddeld nog steeds zwaar te kort te schieten bij het afwikkelen van de 'Woekerpolisaffaire'. In meer dan de helft van de gevallen hebben de betrokken verzekeringmaatschappijen hun polishouders nog steeds geen alternatief aanbod gedaan. 

Zorgwekkend

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) noemt de situatie 'zeer teleurstellend'.
De Consumentenbond noemt het 'zeer zorgwekkend'.
En zelfs het Verbond van Verzekeraars, de spreekbuis van de verzekeraars zelf, spreekt toch nog over 'niet bevredigend'. 

Nog steeds circa 125.000 mensen zijn in het bezit van een beleggingsverzekering waarmee, ondanks het feit dat er iedere maand premie wordt betaald, geen enkel vermogen wordt opgebouwd. De premie gaat daar volledig op aan maatschappijkosten en premies voor een overlijdensdekking. 

Vrijwillige aanpassing blijft achterwege

Om hun goede wil te tonen zouden de verzekeraars uit eigen beweging de kostenopslag kunnen aanpassen aan de huidige normen. Nu in de afgelopen jaren ook de premies voor overlijdensverzekeringen spectaculair zijn gedaald, zouden de verzekeraars die premiedaling ook kunnen doorvoeren op de nog steeds bestaande woekerpolissen. Het zou met zekerheid het woekerprobleem een stuk kleiner maken. Helaas is dat niet wat gebeurt.

Tuchtraad

Zo'n 400.000 woekerpolissen waren bedoeld om ooit een hypotheek mee af te lossen. Nu dat, kijkend naar de kosten en ingebouwde verzekeringspremies, niet zal lukken, heeft de AFM die verzekeraars tot uiterlijk juni 2015 de tijd gegeven met oplossingen te komen. Verzekeraars die dat weigeren worden voor de tuchtraad gesleept. 

Opmerkelijk

Zo negatief als het hierboven wordt geschetst is het natuurlijk niet overal. Er zijn wel degelijk verzekeraars die stevige pogingen doen met de polishouders in contact te komen om oplossingen door te kunnen nemen. Er zijn zelfs verzekeraars die al hun polishouders hebben bereikt.
Topper op dat terrein is de kleine verzekeraar 'Hollands welvaren', die inmiddels 100% van de polissen tot tevredenheid van haar klanten heeft aangepast. Nummer 2 is Loyalis met 90%. Zelfs Nationale Nederlanden scoort op dat terrein hoog met 89%.

Onderaan de lijst bungelen namen als Aegon die slechts 39% van haar polissen heeft weten aan te passen en VvAA met 35%. Hekkensluiter is ASR die nog niet verder is gekomen dan 30%.

Dringend

Of de 'zwarte Piet' nu ligt bij de verzekeraars of bij de consument zelf, feit blijft dat veel consumenten tegen de tijd dat hun woekerpolis zal moeten gaan uitkeren geconfronteerd zullen worden met zwaar tegenvallende uitkomsten. En wie dat wil voorkomen zal nu echt actie moeten ondernemen. 
Als adviseurs zullen wij daar graag bij helpen.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 12-10-2014. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.