Home

Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 045-5740878
  • info@vdlaarwonen.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

Ander huis kopen? Hou IB-aangifte 2012 bij de hand.

Bij het aanvragen van een hypotheek worden er veel stukken opgevraagd. Had je al een hypotheek op 31 december 2012? Dan gaat de geldverstrekker ook vragen om de aangifte inkomstenbelasting van 2012. Indien je de aangifte niet meer hebt, kun je deze opvragen bij de Belastingdienst. Houd er wel rekening mee dat het weken kan duren tot ze het overzicht sturen.

Op 1 januari 2013 is er een sterke beperking van de hypotheekrenteaftrek doorgevoerd. Nieuw gesloten hypotheken moeten vanaf deze datum een periodieke aflossing bevatten. Deze moet minimaal annuïtair zijn. Er zijn twee hypotheekvormen die hieraan voldoen, namelijk de lineaire hypotheek en de annuïteitenhypotheek. Vóór 2013 kon je een hypotheekvorm kiezen waarin de aflossing werd doorgeschoven naar de einddatum van de hypotheek. Het was zelfs mogelijk om de hypotheek helemaal niet af te lossen. Deze hypotheekvormen kunnen niet meer nieuw worden afgesloten, tenminste als je gebruik wilt maken van hypotheekrenteaftrek.

Overgangsregeling voor hypotheken die op 31 december 2012 al bestonden

Hypotheken van vóór 2013 vallen binnen de overgangsregeling. Ondanks dat er niet wordt voldaan aan de eisen die vanaf 2013 gelden, is er recht op hypotheekrenteaftrek. Enkele veel voorkomende hypotheken waar dit voor geldt zijn bijvoorbeeld de (bank)spaarhypotheek, de beleggingshypotheek en de aflossingsvrije hypotheek. Bij het kopen van een ander huis kunnen de oude hypotheekvormen ook meegenomen worden. Wel maximaal voor het huidige hypotheekbedrag. Heb je bijvoorbeeld nu 50.000 euro aflossingsvrij? Dan mag je in een nieuwe hypotheek ook weer 50.000 euro aflossingsvrij laten.

Waarom wordt er gevraagd om de aangifte inkomstenbelasting van 2012?

Uit de aangifte blijkt dat je een hypotheekschuld had vóór 2013 en hoe hoog de hypotheekschuld was in 2012. Voor dit bedrag geldt het overgangsrecht. De geldverstrekker moet deze opgave hebben, anders kan de hypotheek niet verstrekt worden. De aangifte van 2014 en 2015 heb je waarschijnlijk nog wel ergens in een map, maar heb je de overzichten van 2012 ook nog? En waar liggen ze?

Kopie opvragen bij de Belastingdienst

Als je het toen niet uitgeprint hebt en het staat ook niet meer op je computer, kun je aankloppen bij de Belastingdienst. Je kunt ze schriftelijk verzoeken om een kopie bij je eigen belastingkantoor. Het verzoek wordt binnen acht weken uitgevoerd. Meestal zijn ze sneller, maar je kunt pech hebben. Acht weken is te lang als je een huis gekocht hebt onder voorbehoud van de financiering. De geldverstrekker wil eerst de aangifte 2012 ontvangen voordat je een definitief akkoord krijgt.

Ook als je op korte termijn geen verhuisplannen hebt, kan het verstandig zijn om de aangifte inkomstenbelasting over 2012 op te vragen. Vanaf 2020 kun je namelijk geen kopie meer opvragen. Ze bewaren jouw gegevens maar zeven jaar.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 02-08-2016. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.