Home

Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 045-5740878
  • info@vdlaarwonen.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

De zorgverzekering voor 2012

Ieder najaar storten de verschillende zorgverzekeraars weer een enorm reclamegeweld over Nederland uit.  Op zoek naar nieuwe klanten worden alle registers opengetrokken. Om uiteindelijk op 1 januari  weer in alle rust bezig te gaan met wat ze altijd al deden: kijken welke aanvragen voor vergoeding in aanmerking komen en welke niet.  

En daar ligt precies het probleem bij zorgverzekeringen. Want het verschil tussen wel of geen vergoeding verlenen kan ook het verschil uitmaken tussen wel of niet beter worden. En dat terwijl gezondheid onbetaalbaar is. Wie ernstig ziek is (geweest) weet daar alles van.

Wanneer u dan ook in al dat reclamegeweld overweegt te wisselen van zorgverzekeraar raden wij u met klem aan goed naar de geboden dekking te kijken. Niet alleen gebaseerd op uw huidige situatie, maar ook rekening houdend met uw toekomst. Want zolang veel zorgverzekeraars nog steeds alles willen weten over uw gezondheid wanneer u een van hun aanvullende pakketten wilt kiezen, is er alle reden om goed naar de verschillen te kijken. 

Waar zitten dan de verschillen?

  1. Niet in de basisverzekering, want die is overal gelijk. De dekking daarvan is door de overheid bepaald.
  2. Wel in de aanvullende pakketten. Verzekeraars kunnen zelf bepalen welke dekkingen ze in hun aanvullende verzekeringen stoppen. Hoe minder dekking, hoe lager uiteraard de premie kan zijn. En omgekeerd dus ook, hoe uitgebreider het pakket hoe hoger de premie, maar tevens hoe eerder de zorgverzekeraar naar uw gezondheid zal gaan informeren.
    Hou dus goed rekening met de behandelingen die u in alle gevallen verzekerd wilt zien. (second opinion, behandeling in buitenland, duurdere medicijnen etc.
  3. Niet verzekerde onderdelen. De verzekeraars geven in hun voorwaarden doorgaans vrij helder aan welke aan behandelingen worden vergoed.  Dat geeft wel overzicht. Belangrijker is echter te weten welke behandelingen niet vergoed worden. Helaas staat dat doorgaans niet in de voorwaarden. Goed om daar erg kritisch op te zijn.
  4. Hebt u de volledige vrijheid zelf een zorgaanbieder te kiezen. Bijvoorbeeld een die het dichtst bij u in de buurt zit. Of een waar u het meeste vertrouwen in hebt. 
  5. Sommige verzekeraars maken vooraf harde financiële afspraken met bepaalde zorgaanbieders. Uw vrijheid om zelf te kiezen verdwijnt dan (grotendeels). Bovendien kan de kwaliteit van de zorg dan beïnvloed worden door de afgesproken prijs.  Goed om dat mee te wegen bij uw beslissing.
  6. Discussie over de afwikkeling. Uw belang is het om zoveel mogelijk behandelingen vergoed te willen hebben.  Onze taak is het om ervoor te zorgen dat de polisvoorwaarden door de verzekeraars zo correct mogelijk worden nageleefd. Wat bij menige aanvraag om vergoeding nogal eens discussie oplevert. 
    Sommige verzekeraars hebben moeite met de druk die wij op die manier soms uitoefenen. Want wij staat nu eenmaal volledig aan uw kant. Bij dergelijke verzekeraars zult u zelf voor uw eigen belangen op moeten komen. Wat dan wel een premieverlaging op kan leveren.

En wat is dan verstandig? Stel u zelf onderstaande vragen:

  1. Welke dekking dient in het aanvullende pakket aanwezig te zijn?
  2. Mag u zelf uw zorgverlener kiezen?
  3. Mag deze zich ook in het buitenland bevinden? (zo ja welke landen zijn daarbij verzekerd)
  4. Hoe hoog is in dat geval de vergoeding? (100%, 200% of onbeperkt)
  5. Mag uw verzekeringmaatschappij invloed hebben op de prijzen van uw zorgaanbieder
  6. Wilt u in discussiegevallen ondersteuning tegenover de zorgverzekeraar?

Wanneer u dat wilt kunnen wij u ook bij het kiezen van uw ideale zorgverzekeraar behulpzaam zijn.

Wij wensen u een fijne en vooral gezonde jaarwisseling toe.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 15-12-2011. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.