Home

Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 045-5740878
  • info@vdlaarwonen.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

Trendbreuk in dalende autopremies

De premie van nieuw afgesloten autoverzekeringen heeft in het derde kwartaal van 2008 de ondergrens bereikt. Na een periode van heftige concurrentie is de premie in het vierde kwartaal, tegen de trends van de afgelopen jaren in, gestegen in plaats van gedaald. Statisticus Evert van Steenbergen van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) zegt in de nieuwste uitgave van Verzekerd! dan ook dat er sprake is van een “duidelijke trendbreuk”.

De premieontwikkeling van nieuw afgesloten autoverzekeringen liet in de afgelopen twee jaar steeds hetzelfde patroon zien: in het eerste kwartaal was de premie het hoogst (volgens Van Steenbergen omdat in die periode de meeste nieuwe auto’s worden verkocht) en vervolgens vertoonden de overige drie kwartalen een dalende lijn, die in het vierde kwartaal op een dieptepunt kwam. Door de forse concurrentie in de autoverzekeringsbranche lag het premieniveau ‘overall’ gezien bovendien steeds lager. Zo kwam de gemiddelde premie over 2007 lager uit dan over 2006, terwijl het aantal nieuw verkochte auto’s in 2007 hoger was dan in 2006.
Het jaar 2008 breekt met die trend. Hoewel de premie in het tweede en derde kwartaal nog daalde, is de premie in het vierde kwartaal gestegen. Gemiddeld bedraagt deze 439 euro, het hoogste niveau sinds twee jaar. Volgens Van Steenbergen liegen de cijfers er dan ook niet om. “Er is sprake van een duidelijke trendbreuk, die overigens wel te verwachten was. De premies zijn de afgelopen jaren zo sterk gedaald door de forse onderlinge concurrentie, dat er vroeg of laat een keer een keerpunt moest komen.”

Opmerkelijk
De kentering in de dalende autopremies is extra opvallend, omdat deze niet aansluit bij de verkoop van nieuwe auto’s. Meestal lopen die twee ontwikkelingen parallel. Zo worden in het eerste kwartaal de meeste auto’s verkocht, omdat het aantrekkelijker is als de auto het kenteken van het nieuwe jaar ‘draagt’. Die ontwikkeling zie je terug bij de premies: die zijn het hoogst in het eerste kwartaal en dalen vervolgens in de rest van het jaar, net als de verkoop van nieuwe auto’s. “Uitgaande van die trend zou je in het vierde kwartaal een lage premie verwachten, aangezien de verkoop van nieuwe auto’s in dat kwartaal flink is gekelderd door de financiële crisis”, meent Van Steenbergen.
Dat het tegendeel waar is, is volgens hem echter niet zo gek. “De marge was al heel beperkt geworden en juist in tijden van crisis merken verzekeraars dat extra goed. Dat de trendbreuk juist nu komt, is dus eigenlijk heel logisch. Hoe de premie zich de komende tijd verder zal ontwikkelen, is afwachten, maar ik denk wel, net zoals Independer eerder al concludeerde, dat de premieoorlog bij autoverzekeringen nu even is afgelopen


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 17-04-2009. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.